
Vertroebeling
Een groep Duitse soldaten poseert bij een Nederlandse horecagelegenheid trots voor een reclamebord waarop in grote letters ‘Heineken’s bier, het meest getapt’ staat. Ze dragen hun M36- (donkergroene kraag, de M staat voor Model en 36 voor het introductiejaar) en M40 mantels en zijn vanuit Gouda onderweg naar Rotterdam. Op de route komen ze het bord tegen, waarop ze besluiten om hier iets te drinken en een foto te nemen. De brug die van de weg over de sloot naar de uitspanning voert is typisch voor veel bebouwingslinten tussen eerder genoemde steden. Onder andere de ’s-Gravenweg bij Krimpen aan de IJssel heeft een dergelijk uiterlijk waardoor het goed mogelijk is dat de foto hier is gemaakt. Het beeld laat verder weinig van de omgeving of het café zelf zien. De lachende mannen en het bord staan centraal. Het zal geen toeval zijn dat de mannen zich voor dit reclamebord laten vastleggen. Heineken is in de jaren 40 wereldwijd al een bekend biermerk en de soldaten zijn waarschijnlijk ook niet vies van het goudgele gerstenat. Bierconsumptie is daarnaast sterk verweven met de Duitse cultuur, denk maar eens aan de vele brouwerijen en de Oktoberfeste. Ook binnen de Duitse militaire cultuur van de jaren 30 en 40 is het drinken van alcohol alles behalve vreemd en komt het bij allerhande vieringen en samenkomsten terug. De mannen drinken in de beginjaren van de oorlog in hun vrije tijd en tijdens speciale vieringen veelvuldig in Nederlandse cafés of Wehrmachtsheimen, maar ook gewoon in hun eigen barakken, kantines of bunkers. De soldaten laten zich ook maar wat graag vastleggen in hun verblijfplaatsen terwijl ze onder het genot van bier of sterke drank kaarten, muziek maken of samen komen. Zeker als er nieuwe voorraden in de stellingen of verblijfplaatsen binnenkomen wordt er nog weleens een foto gemaakt van de nieuwe ‘buit’. De Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP) is minder blij met de alcoholconsumptie binnen het Derde Rijk. Het past niet binnen het ideaal van een natie met jonge sterke mannen, die met een frisse geest in de fabrieken en op het land werken of aan het front strijden. Alcohol zorgt voor een vertroebeld denken en is een gevaar voor de idealen van het Rijk. De NSDAP begint daarom een campagne tegen het gebruik van alcohol, maar die krijgt weinig bijval van de jonge soldaten.